#Főoldal# Ingyenes tanfolyam 3. rész

Ingyenes tanfolyam 3. rész{ - newsletter}

Egy jól működő áruházban nem az eladó van otthon, hanem a vevő.

Tisztelt Cégvezető!

Szabó Ákos vagyok, az Ideart Informatikai Bt. tulajdonosa és csapatának szakmai vezetője. Üdvözlöm ingyenes e-mail tanfolyamunk 3. témakörében, amely az internetes oldalak ergonómiájával foglalkozik 3-5 percben. Ha valami miatt lemaradt volna az előző 2 témakörről, a levél alján található linkeken elérheti.


3. Ergonómia – hogy kézre álljon.

Ma már minden használati tárgy megtervezésekor fontos szempont, hogy a felhasználónak „kézre álljon”. Nincs ez másképp a weboldalakkal sem. Nézzük, mire érdemes figyelni!

3.1. Láthatóság – a képernyő elosztása

Az európai ember balról jobbra, fentről lefelé haladva olvas, és így tekinti át az internetes oldalak tartalmát is.

A különböző képernyőfelbontások miatt lehetetlen garantálni, hogy minden felhasználó ugyanazt lássa az oldalon. Ami a legkisebb felbontásnál is biztosan látszik, az a bal felső sarok. Ettől lefelé és jobbra haladva egyre valószínűbb, hogy csak görgetéssel érhető el a tartalom. Viszont amit egyáltalán nem látunk, amiatt nem is fogunk görgetni, így lemaradunk róla.

Mi fontos, és mi kevésbé fontos?

3.2. Nem lehet minden fontos, a kevesebb több

Ismeretlen arcot keresünk a tömegben

Ha egy ismerőst keresünk egy tömegben, nehéz észrevenni az arcát. Ha ismeretlennel kell kapcsolatba lépni több száz ember között, még nehezebb helyzetben vagyunk. Agyunknak meg kell szűrnie a fontos és nem fontos ingereket, és ez bizony nagyon fárasztó.

Az egyik tipikus ergonómiai hiba, hogy túl sok, számára felesleges inger éri a látogatót, és nem talál rá a számára szükséges információra. A látogató úgy érzi, hogy letámadták a sok címmel, képpel, animációval, és ösztönösen menekülni készül. Egy szörfözőt talán nem, de a kereső attitűddel érkező látogatót ez elriasztja.

Ezért érdemes lecsökkenteni az ingerek számát. Kevesebb szöveg, kevesebb animáció, kevesebb kép többet ér.

Randizzunk vele inkább egy „csendes kávéházban”.

3.3. Mire jó az animáció?

Az animációk megosztják a netezőket. Van, akit annyira zavar, hogy letiltja az összes animációt a böngészőprogramban, és van, aki a figyelmét kapcsolja ki, ha túl sok az animáció.

Az animációk mégis olyan eszközök, amikkel érdemes foglalkozni, ha:

• tudatosan igyekszünk ráirányítani a figyelmet valamire, hiszen a mozgás vonzza a tekintetet.
• Adott méretű felületen több információt kell megjeleníteni, így időben eltolva jelenhet meg.
• Egy fotó részletét akarjuk láttatni.
• befolyásolni akarjuk a balról-jobbra, fentről lefelé irányuló szemmozgást.
• A mozgással érzelmeket akarunk ébreszteni. Akár nyugalmat, akár izgatottságot.
• magyarázó ábrát akarunk bemutatni, melyben a mozgással érthetőbbé tehetőek a látottak.
• Interaktív mozgásra van szükség egy webes felületen futó programban.

Inkább ne használjunk animációt, ha:
• ha már van animáció az oldalon,
• ha nem akarjuk másról elterelni a figyelmet
• ha az animációban lévő információ keresőoptimalizálási szempontból fontos volna.
• ha fontos, hogy minden számítógéptípuson meg kell jelennie az animációba szánt tartalomnak.

3.4. A navigációs (menü) rendszer

3.4.1 Egyéni vagy megszokott?

Navigációs rendszer: amivel a honlap tartalma és szolgáltatásai közül választhat a látogató.

Minden szempontból ez a honlapok legfontosabb pontja. Ezen múlik leginkább, hogy a látogató megtalálja-e, amit keres. Legfőképp a kereső látogató.

A tervezők dilemmája, hogy megszokott (=könnyen kezelhető, kézre álló), vagy egyedi (=kreatív, gondolkodtató) menürendszert tervezzenek-e. A válasz természetesen attól függ, hogy milyen modellben gondolkodunk, és milyen látogatókra számítunk.

Sablonos megoldás szükséges, ha:
• sokféle látogatóra számítunk
• nem ismerjük a látogatóinkat
• kereskedelmi célú az oldal

Kreatívabb megoldás lehetséges, ha
• ismerjük a látogatók igényeit
• homogén a látogatók köre
• nem üzleti célú az oldal

3.4.2 Egy vagy két menü?

Az eltévedt autósokat eligazító gyalogos bennszülöttek
mindig elfelejtik az egyirányú utcát.

Ami Önnek természetes, az a látogatónak nem. A látogató először jár az Ön oldalán. Ha egyszerre két menü is van, pl. egy vízszintes és egy függőleges, akkor nem érthető, hogy:
• melyik a fő- és melyik az almenü,
• melyik függ a másiktól,
• melyik a fontosabb, vagyis merre induljon először a látogató.

Ez bizonytalanná teszi a látogatót. Figyelembe véve a kereső látogatók gondolkodását, ez óriási hiba.

3.4.3 Piktogram vagy felirat?

A menürendszer gombjai lehetnek piktogramosak és/vagy szövegesek. Előnyök, hátrányok:

Piktogramos menü / link:
+ nyelvtől független
+ konkrét dolgokra vonatkozóan könnyű megérteni, pl. kosár
+ kis helyet foglal el
+ fontos design elem lehet
- az elvont fogalmakat nehéz ábrázolni
- nehéz új menüpontot létrehozni, általában szakember kell hozzá
- az egyértelműség kedvéért valahogy a szöveges megerősítésre is szükség van
- nem keresőbarát, a keresőrobotok nem értik

Szöveges menü / link:
+ egyértelmű
+ könnyű módosítani
+ könnyű új menüpontot létrehozni, vélhetően nem kell hozzá szakember
+ keresőbarát, a keresőrobotok könnyebben indexelik
- sablonos
- sok helyet foglal el, nehéz előre eltervezni a méretét
- nyelvi változatonként mindenképpen másikra van szükség

3.4.4 Fent vagy oldalt jó a menü?

Ha már megbarátkoztunk a gondolattal, hogy nem lehet két menünk, akkor el kell dönteni, hogy oldalt függőlegesen, vagy fent vízszintesen helyezkedjen el. Előnyök, hátrányok:

Fent, vízszintesen
+ Stabilitást, hagyományokat sugall, fiatal cégnél jól jöhet.
+ Biztos, hogy nem kell görgetni és minden menü látszik.
- Nem lehet a főmenüpontok számát a végletekig bővíteni, mert elfogy a hely.
- A megjelenést befolyásolhatja a szavak hossza.

Oldalt, függőlegesen
+ Könnyebb módosítani, mert nem ront az összképen.
+ Elvileg korlátlan számú főmenü elfér, legfeljebb görgetni kell.
- Szélesebb bal margó kell neki, ami már kizárhatja egy használható jobb margó
tervezését.
- A széles bal margó a menü alatt üresen tátong, nehéz megtölteni tartalommal.
- Kevesebb hely jut középen a fontos tartalomnak.

Elolvasás után

  • e-mailen vagy telefonon felteheti kérdéseit,
  • on-line teszten ellenőrizheti tudását,
  • személyes és ingyenes találkozót kérhet, ahol közösen értékeljük jelenlegi honlapját.

Tesztelje megszerzett tudását!

###LINK###

A következő gazdag témakörből 1 hét múlva: 

  • A honlap szövegeinek megírásához kap segítséget.
  • A jó képek elkészítéséhez és kiválasztásához kaphat tanácsot.
  • Megtudhatja, hogy mikor célszerű hanghatásokat alkalmazni.
  • A webes videók előnyeiről és hátrányairól is olvashat.
  • Kiderül, hogy az interaktív alkalmazások miért marasztalják honlapján a látogatókat. 
  • Ha webáruház nyitásán gondolkodik, ennek megtervezéséhez is információkat kaphat. 

Az összes témakör:

1. A cég weblapja és marketing-stratégiája – mit várhatunk a weblapunktól?
2. Látogatói szokások megismerése – kihez szól?
3. Ergonómia – hogy kézre álljon (ITT TART A TANFOLYAM!)
4. A tartalom kialakítása, szövegírás
5. Az arculattervezés - tulajdonos szemmel
6. A honlap üzemeltetése - ár/érték
7. A programozás - hogy ne verjenek át
8. Keresőoptimalizálás
9. Hogyan spóroljunk?
10. Zárszó és értékelés

#Létrehozva: #13/01/2013 13:22

#Arculat választás#

izmus | turbó | arborétum

{Telefon}

(+36 34) 480 880

{Search}

{OK}

E-névjegyünk

Az oldal 35 ms alatt készült el. Felhasználó: vendég